Bureau Peper

Do-it-Yourself-werkvorm – Wasknijperevaluatie

Eigenlijk elke sessie eindigt met een afsluiting in de vorm van een evaluatie. Dat weten de meeste deelnemers ook, dus vooruit, ze doen wel weer mee. Hoe leuk is het dan als je met een onverwachte en krachtige werkvorm komt! In die categorie valt de wasknijperevaluatie. Je krijgt iedereen van zijn stoel en dankzij jouw strakke uitleg bevestigen ze wasknijpers aan zichzelf of hun kleding. Vaak zorgt dit voor wat gelach en voor wat au-geroep. Probeer zelf maar eens een wasknijper aan je oor te bevestigen. En ja, je deelnemers doen hier vrijwillig aan mee. Zo kan jij in één oogopslag zien hoe je deelnemers jouw sessie hebben ervaren.

Durf jij het aan?
 Doel: Korte en krachtige evaluatie van een sessie
 Effect: Door te gaan staan en te werken met wasknijpers ontstaat er een andere energie: mensen worden wat losser. Als begeleider zie je in één oogopslag hoe alle deelnemers jouw sessie hebben ervaren.
 Voor wie: Groep deelnemers aan een sessie
 Aantal   deelnemers: Maximaal 30
 Duur: 10 minuten
 Nodig:
  • Blauwe wasknijpers, evenveel wasknijpers als deelnemers + 1 extra
  • Groene wasknijpers, evenveel wasknijpers als deelnemers + 1 extra

Voorbereiding

Bedenk bij elke kleur wasknijper een passende evaluatievraag. Mijn standaardvragen zijn:

  • Blauw: wat vind je van het resultaat van deze sessie?
  • Groen: wat vind je van de aanpak?

Normaal gesproken kun je met deze standaardvragen prima uit de voeten. Als de nadruk echter meer ligt op de samenwerking, vervang ik de groene wasknijpers wel eens door rode en stel ik de vraag “wat vond je van hoe we dat samen hebben gedaan?”

Aanpak

  • Kondig aan dat je een korte evaluatie van de sessie gaat doen en vraag iedereen om in een kring te komen staan,. Zo kan iedereen elkaar goed zien.
  • Geef iedereen een blauwe wasknijper en een groene wasknijper. Pak zelf ook een blauwe en een groene wasknijper.
  • Vertel dat de kleuren wasknijpers elk voor een andere vraag staan, namelijk:
    Blauw voor “wat vind je van het resultaat van deze sessie?” en laat hierbij zelf duidelijk de blauwe wasknijper zien.
    En groen voor “wat vind je van de aanpak van deze sessie?” en laat hierbij zelf duidelijk de groene wasknijper zien.
  • Leg vervolgens uit dat iedereen zijn eigen meetlat is, dat een wasknijper aan je schoen betekent dat je de sessie bagger vond en dat een wasknijper boven op je hoofd betekent dat je de sessie helemaal geweldig vond. Ook hier maak je het visueel door eerst je schoenen aan te wijzen en dan bovenop je hoofd.  
  • Vraag iedereen de wasknijper nu op de juiste plek aan zijn lijf te bevestigen en herhaal kort waarvoor de kleuren wasknijper staan. 
  •  Vraag wie kort wil toelichten waarom hij zijn wasknijpers op een bepaalde plek heeft bevestigd.
  •   Stel daarna de vraag “wie ziet dat heel anders”. Je kunt hier ook gericht om een korte toelichting vragen aan iemand die zijn wasknijpers heel ergens anders heeft zitten. Zo kun je nog een paar mensen afgaan.
  •   Stel tot slot de vraag “wie heeft hier nog iets aan toe te voegen? Iets wat nog niet gezegd is?”
  • Sluit vervolgens af met een dankjewel aan alle deelnemers
     

Veel plezier!

Tips & varianten

  • Als je geen blauwe en groene wasknijpers hebt, kun je ook twee andere kleuren kiezen. Zorg ervoor dat de kleuren duidelijk van elkaar verschillen en vermijd wit (want dat zie je natuurlijk niet op witte overhemden).
  • Speel gerust met andere vragen en kies daarbij bij voorkeur een passende kleur wasknijper. Voor mij staat blauw voor resultaat, groen voor proces of aanpak, en rood of knalroze voor sfeer of samenwerking.
Durf jij het aan?