DIY-werkvorm
Hoe woon jij?
Sommige teams zijn vooral gefocust op inhoud, op de taak die ze samen te doen hebben. Ze hebben eigenlijk nooit persoonlijke gesprekken. Als je issues in het werk wilt bespreken, zijn ze tot the point. En als de meningen uiteenlopen, nemen mensen duidelijk stelling en kan het hard tegen hard gaan. Niet per sé iets mis mee, hoor. Maar het gaat wringen als mensen elkaar alleen nog maar zien als “die met die stellige mening of harde opstelling”. Dan verdwijnt het begrip voor elkaar, de compassie met elkaar en het gevoel van samen. En dat is in de meeste teams niet handig.
In zulke zakelijk gefocuste teams kies ik bewust voor een opwarmer die oprechte aandacht voor elkaar als mens triggert. Een favoriete is “Hoe woon jij?” Iedereen maakt een snelle, kleine tekening en vertelt de anderen aan de hand daarvan hoe hij woont. En omdat iedereen zelf bepaalt wat hij tekent en vertelt, kan iedereen ook zijn eigen keuzes maken in hoeveel hij blootgeeft, waardoor dit toch veilig genoeg voelt.
| Doel: | Elkaar beter leren kennen op persoonlijk vlak |
| Effect: | Meer verbinding als mens waardoor gesprekken over zakelijke issues effectiever worden |
| Voor wie: | Een team of afdeling |
| Aantal deelnemers: | 10-24 deelnemers |
| Duur: | 15 minuten |
| Nodig: |
|
Minimaal! Je hoeft alleen maar je eigen tekening op een correspondentiekaartje te maken. Zorg ervoor dat je tekening er niet perfect uitziet. In de ruimte van jullie meeting zet je de stiften van tevoren verspreid over de tafel neer.
Veel plezier!